Tävlingsbeskrivning:
Team:
- I varje team ingår två förare som kör ett fordon. Det är tillåtet att ha extraförare mot att
startavgift erläggs för varje förare. Extraförare kan anmälas fram till första start.
- Det är tillåtet med reservfordon.
- Det som är anmält är anmält och det är inte tillåtet att låna fordon eller ta in nya
förare under race.
Körning:
- Grundserier körs i två omgångar för kvalificering till B respektive A-final.
- I varje serie kör 4-6 team (max 6).
- Varje team kör två serier.
- Varje serie är indelad i fyra/fem heat.
- I varje heat körs fem varv medurs, förarbyte genomförs och sedan fem varv moturs.
- Om teamet endast består av 1 förare skall denna utföra alternativ körning som
ersätter förarbytet.
- Varje förare ska köra en gång på alternativspåret under något av de fem varven.
- Vid konstaterad tjuvstart får teamet starta en längd bakom övriga samt felvänd
i åkriktningen.
- Lagen startar med tidigare placerings startnummer 1-6 samt 7-12 eller lottas till
första omgången grundserier och omfördelas till nästa med udda och jämna.
OBS! Anpassning av genomförandet kan förekomma beroende på antalet deltagande team
Kvalificering:
- I varje heat får ettan tre poäng, tvåan får två poäng, trean får ett poäng och
lägre placeringar ger noll poäng.
- En bonuspoäng tillfaller det team som kommer först in till förarbyte.
- De fyra team som har mest poäng från grundserierna direktkvalificeras
till A-final, de två team som har mest poäng i B-finalen går vidare till A-final.
- Finalerna körs om sex heat.
Fordon:
Chassi:
- Mopedmotorutrustade fordon med två hjul, skärmar, fungerande lysen fram och bak, kedjeskydd.
- Minst en fungerande frambroms måste finnas. Bromsen får endast verka på hjulen.
- Inga skidor, skenor eller medar får förekomma.
- Dubbade framdäck får användas. Dubb skall ha minimum en diameter/tvärsnitt på 2.5 mm.
Dubb får ha ett maximalt utstick på 7 mm från däcket. Spetsen på dubben får ej vara vass
och avklippta dubb måste avgradas.
- Framskärmen måste vara stadig och täcka framhjulet ner till 20 cm från plant golv.
- Bakdäcket får enbart dubbas med typen BEST GRIP 1100, 15 st dubbar på en läng
av 29,5cm av rullomkretsen.
Motor:
- Som mopedmotor räknas alla mopedmotorer som är godkända i Sverige.
- FRI TRIMNING ! Motorerna får modifieras hur mycket som helst så länge block och vevaxel
kommer från en moped. Ordinarie slagläng på vald mopedmotor måste bibehållas.
- Väl fungerande ljuddämpare måste användas.
Övrigt:
- Fordonen skall inför varje heat återställas i sådant skick att de kan passera en besiktning
enligt gällande reglemente.
Säkerhet:
- Alla förare måste bära heltäckande skyddsutrustning för att minimera skaderisken.
- Dubbade skor får ej användas.
- Målområdet ska vara avspärrat med snitslar.
- Säkerhet ska sättas i första hand vid läggning av bana, hänsyn skall också tas till
publikens och grillarnas placering
- ALLA KÖR PÅ EGET ANSVAR!
Prispengar:
- Startavgiften betalas i samband med racemötet på tävlingsdagen.
Den är 150 kr/förare, dvs. 300 kr/team
Tävlingsledning:
- Samtliga aktiva förare ingår i tävlingsledningen.
- Alla är lika ytterst oansvariga.
- Ingen kan ensam hållas ansvarig för evenemanget